Postanowiłem stworzyć poradnik Rocket League, który kierowany jest przede wszystkim do świeżych graczy, ale mam nadzieję, że i Veterani znajdą w nim kilka użytecznych wskazówek. Poradnik będzie stale uzupełniany zarówno o moje jak i wasze doświadczenia. Liczę również, że uda mi się w niedalekiej przyszłości wzbogacić go o materiały wideo.

Zapraszam do dyskusji, korygowania błędów, podsyłania pomysłów oraz materiałów na naszym forum —> Poradnik Rocket League Dyskusja

Podstawowe informacje o Rocket League

Poniżej lista rang/level w Rocket League:

Rocket League Rangi

Levele 1-9 Rookie

Levele 10-19 Semi-Pro

Levele 20-29 Pro

Levele 30-39 Veteran

Levele 40-49 Expert

Levele 50-59 Master

Levele 60-73 Legend

Levele 74-75(max level) Rocketeer

Więcej na ten temat znajdziesz na naszym forum Rocket League

PowerSlide – generalnie służy do zawracania „na ręcznym” czy też wprowadzania auta w ślizg -(domyślnie kwadrat w PS4)

AirRoll – przytrzymując go możemy obracać auto w powietrzu wokół własnej osi. Bardzo przydatny przy Aerialach, a zwłaszcza podczas lądowania, gdyż umożliwia nam obrócenie auta, tak żeby wylądować na kołach

Jump – jednorazowe wciśnięcie przycisku bez kierunku skutkuje małym skokiem do góry. Jeśli przytrzymamy jednocześnie klawisz kierunku to uzyskamy skok z przewrotem (flip). Flipy na jednym skoku  można robić w 2 kierunkach (przód-tył)

DoubleJump – podczas skoku (wciśnięcia raz przycisku) mamy możliwość wykonania drugiego skoku (drugi skok można wykonać jednie przez krótki okres czasu oraz do jedynie do pewnej wysokości). Dodatkowo wciskając 2-krotnie skok z kierunkiem w bok, mamy możliwość wykonania bocznego flipa. Przykłady:

  • wciskając raz skok bez kierunku unosimy się w górę, następnie będąc w najwyższym punkcie wciskamy skok drugi raz uzyskując „mini dopalenie” poprzedniego skoku i tym samym zwiększenie wysokości. Bardzo przydatne przy blokach, przechwytach oraz obronie bramki
  • wciskając dwa razy skok i kierunek w bok mamy możliwość rekompensaty odchylenia od piłki (doskoczenia do niej)

Kamera w Rocket League ma ogromne znaczenie. Niewłaściwe ustawienia kamery mogą nam mocno utrudnić trafienie w piłkę, a przy Aerialach (uderzenie piłki na dużej wysokości w powietrzu) może to być wręcz niemożliwie.

Szczegóły dotyczące ustawień kamery znajdziecie tutaj: Ustawienie kamery w Rocket League

Boost-w-Rocket-League
Na mapie, symetrycznie rozmieszczono dwa rodzaje boostów. Pierwszy mniejszy w postaci małych złotych pól przywraca tylko część dopalacza. Drugi rozmieszony przy bandzie oraz w rogach w postaci złotej kuli przywraca 100% boosta.

„Zarządzanie” dopalaczem w Rocket League ma ogromne znaczenie. Praktycznie większość czasu bez piłki to walka o boosta. Zawsze staraj się trzymać go na wysokim poziomie. Oczywiście nie kosztem straconej, albo niestrzelonej bramki.

Zachowanie na boisku

Żeby zniszczyć przeciwnika w Rocket League należy wjechać w niego osiągając wcześniej prędkość naddźwiękową(patrz punkt wyżej)

Oczywiście nie zachęcamy do bezmyślnego przemierzania mapy w roli drogowego mściciela, pragnącego wysokooktanowej benzyny płynącej w żyłach przeciwników. Demolka jest elementem taktycznym (doskonale widać to w 1vs1). Przypadki kiedy destrukcja jest pożądana:

  • Warto wyprzedzić piłkę lecącą w kierunku bramki i zniszczyć bramkarza. Szczególnie przydatne, kiedy puszczamy piłkę po bandzie, a bramkarz stoi na słupku (czasem zdarza się nawet potrójna demolka)
  • Przeciwnik na „ball cam”(kamera na piłkę) przymierzający się do przyjęcia, to łatwy i nieruchomy cel
  • Przeciwnik zmierzający po boosta jest również łatwym celem
  • Warto niszczyć przeciwników zmierzających do piłki, zwłaszcza jeśli wiesz, ze sam do nie nie zdążysz
  • Przeciwnicy oczekujący na dobitkę są również łatwym celem. Przeważnie stoją nieruchomo w okolicach „pola bramkowego”
Często jeden zawodnik zostaje z tyłu. Jeśli grasz z przodu i widzisz prostopadłą piłkę w kierunku bramki, to miej na uwadze, że partner z drużyny może do niech wychodzić. Jeśli zbijesz mu piłkę z maski, to nie dość, że zmarnujesz jego zagranie, to dodatkowo wystawisz się na szmatę na pustą bramkę.
Szybkie piłki po ziemi, czy też prostopadłe wysokie piłki w kierunku bazowej to dla bramkarza najlepsza okazja do strzelenia łatwej bramki – MIEJ TO NA UWADZE !!!
Najgorszy obrazek w Rocket League to widok peletonu samochodów jeżdżących za piłką jak stado baranów, bez ładu i składu. Grając 4vs4 można często zaobserwować 8 graczy skotłowanych w jednym punkcie przy piłce na mapie. Czy piłkarze w 11 rzucają się podczas meczu na piłkę ?.
Kilka przykładów:

  • Widzisz że członek drużyny idzie do piłki na boku do przechwytu ?. To nie jedź za nim. Jeśli przeciwnik odbije piłkę przed nim od bandy, to prawdopodobnie minie was obu.
  • Partner z drużyny walczy w rogu o piłkę ?. Robi to, żeby ją dośrodkować. Jeśli zdublujesz jego pozycje, to kto tą piłkę dobije ?
  • Było już w punkcie wyżej, ale uczulam ponownie, aby nie zdejmować piłek wychodzącemu bramkarzowi !!
Auta w Rocket League różnią się bryłą, a co za tym idzie mają różne punkty uderzeń piłki tzw. Hitbox. Dodatkowo z bardziej dogłębnych analiz przeprowadzanych przez użytkowników oficjalnego forum Psyonix wynika, że różnią się także prędkością/zakresem skrętu oraz power slidem(driftem na ręcznym).

Hitbox na pewno ma największe znaczenie przy rozbiciu (KickOff na starcie), zwłaszcza przy grze 1vs1. W pozostałych aspektach, wybór auta nie wpłynie znacząco na rozgrywkę.
Dodatkowo dodam od siebie, że auta o większej bryle np. SweetTooth (lodziarka) zmniejszają widoczność piłki podczas Aeriali. Jest to zapewne jeden z głównych powodów nie wybierania tych aut przez topowych graczy. Osobiście na start polecam samochód Octane

Dyskusję na ten temat różnic w samochodach prowadzimy na naszym forum, zapraszam serdecznie: Różnice w samochodach w Rocket League

Trening w Rocket League

Zanim nauczysz się latać, naucz się jeździć.

Odpal trening „Free Play”.  Tylko ty, piłka, dwie bramki i niekończący się zapas dopalacza rakietowego.

  • ćwicz jazdę i przewrotki (flipy) na boki i do tyłu jadąc przodem oraz tyłem
  • poćwicz skręty na pełnej prędkości
  • ćwicz zawracanie z przyciskiem PowerSlide (pseudo ręczny, ale to nie hamulec)
  • ćwicz przyspieszanie samymi skokami do przodu i do tyłu
  • naucz się wjeżdżać i zjeżdżać z band na zwykłej i kamerze „BallCam”

Pierwsze pytanie jakie zadają „świeżaki” podczas gry to „jak latać ?” . Samo latanie jest bardzo proste:

  • Wyskakujesz w górę, jednocześnie podnosząc przód samochodu w górę
  • W momencie gdy tył samochodu skierowany jest pod kątem do ziemi uruchamiasz i przytrzymujesz dopalacz (doładowujesz go najeżdżając na „kulki” na mapie)
  • Reszta to już korekcja lotu 🙂

Przyśpieszanie w Rocket League, czy też osiąganie prędkości naddźwiękowej może odbywać się na trzy sposoby:

  • poprzez przytrzymanie boosta
  • poprzez flipy (przewrotki do przodu)
  • poprzez boost+flip – NAJEFEKTYWNIEJSZY SPOSÓB

Poniżej znajdziecie filmik prezentujący porównanie wyżej opisanych metod: